2012-05-02

NFC-taggar


Igår kom jag på att jag ville använda NFC för att slå av och på framför allt Wi-Fi och blåtand. Sedan dess har jag hållt på och kollat på olika taggar och olika appar för att hantera det. Jag fastnade för Xperia SmartTags, men fick inte appen med Widgeten att funka i min Nexus S. Troligtvis köper jag nog SmartTags ändå eftersom man får 4 snygga taggar för 120 kr + frakt (hos Dustin). Droidstuffs taggar var inte så snygga...tyvärr. Skaffa snyggare taggar så köper jag dem därifrån direkt! :-)
Idag fick jag tips om pluginen Locale NFC Plugin som fungerar ihop med Tasker som jag köpt för länge sedan. Nu kan jag använda RFID-taggen i mitt Västtrafikkort till att slå av Wi-Fi och blåtand, sätta ned ljusstyrkan och höja ringsignalen till max.

Fördelen med Locale NFC Plugin är att den funkar med alla taggar, inkl. de icke skrivbara.

Om någon undrar så gjorde jag så här:
1. Öppna Tasker och gå till fliken Tasks
2. Skapa nytt Task och döp till lämpligt namn "NFC Out"
3. Lägg till de Actions du önskar göra när Tasken körs: Wi-Fi off, BT off, Ringer Volume 7 etc.
4. Spara ditt Task
5. Gå till fliken Profiles
6. Skapa ny profil och döp till lämpligt namn "NFC Out"
7. Välj Context: State->Plugin->Locale NFC Plugin
8. Tryck Edit och håll din telefon mot taggen, tryck Ok
9. Spara och välj den Task du tidigare skapade (NFC Out)
10. Testa! Fungerar grymt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar